Eigenschap:MotivatieTekst

This property page has been created by SmartConnect. The datatype is Text.

Showing 20 pages using this property.
C
Door gemeenschappelijke gegevensdefinities te gebruiken worden onnodige vertalingen en semantische verschillen voorkomen. Een canonical gegevensmodel standaardiseert de definities van gegevens die worden uitgewisseld in een organisatie. Als applicaties geen kennis hebben van elkaars gegevensmodel dan hoeft bij vervanging van de ene applicatie de andere applicatie niet te worden aangepast. In het algemeen worden applicaties beter onderhoudbaar als ze geen kennis hebben van de datamodellen van andere applicaties.  +
Door een canonical datamodel applicatie-onafhankelijk te maken hoeft deze niet te worden aangepast bij het migreren van applicaties. Het wordt ook niet beperkt door specifieke applicaties. Hierdoor gaan er bij de vertaling van en naar het canonical gegevensmodel geen gegevens verloren.  +
Het is efficiënter om identiteiten, rollen en grofmazige autorisaties centraal vast te leggen en beheren. Het zorgt er ook voor dat er centraal zicht is op identiteiten, dat functiescheidingsregels kunnen worden gecontroleerd en dat gebruik van applicaties kan worden herleid naar specifieke gebruikers. Daarnaast is het een randvoorwaarden om gebruikers minder vaak in te laten loggen; zij kunnen hun identiteit en inloggegevens voor meerdere applicaties gebruiken.  +
Door de logging op een centraal punt bijeen te brengen en filtering toe te passen op deze logging ontstaat een heldere blik op alle informatie vanuit de verschillende componenten uit de infrastructuur. Daarnaast kan de beveiliging van de centrale auditlog goed worden afgeschermd, zodat voorkomen wordt dat bijvoorbeeld beheerders hun eigen sporen zouden kunnen wissen.  +
Een dergelijke authenticatieproxy staat in een andere zone in het netwerk en zorgt ervoor dat websites en applicaties niet direct bloot worden gesteld aan de buitenwereld. Het zorgt er ook voor dat er geen inspanning nodig is van ontwikkelaars om authenticatie in te richten. Het voorkomt tevens wildgroei van authenticatieoplossingen en bijbehorende gebruikersgegevens.  +
Centrale infrastructuur is eenvoudiger te beheren omdat beheer zich op één locatie kan richten. Het zorgt er ook voor dat je gebruik kunt maken van schaalvoordelen waardoor de door de gemeenten gewenste efficiëntievoordelen kunnen worden gehaald. Het consolideren van applicaties op een gedeelde infrastructuur leidt tot minder fysieke machines waardoor beheer wordt vereenvoudigd en goedkoper wordt. Onderzoek toont aan dat servers gemiddeld genomen een relatief lage bezetting hebben. Virtualisatie is een belangrijke ontwikkeling die consolidatie op een beheersbare en flexibele wijze mogelijk maakt.  +
Het gebruik van specifieke IT componenten voor de integratie met externe IT systemen is efficiënter en beheersbaarder omdat interfacekosten maar één keer hoeven te worden uitgegeven en wijzigingen in slechts één component hoeven te worden aangebracht. Specifieke IT componenten voor integratie vormen ook een eerste veiligheidslinie tegen beveiligingsaanvallen. B2B integratie is veelal ook meer complex door het gebruik van specifieke integratieprotocollen, formaten en afspraken waarvoor specifieke infrastructuur noodzakelijk is.  +
Concernbrede informatie is voor meerdere afdelingen in de organisatie relevant en moet daarom eenvoudig toegankelijk zijn. Dit vraagt om openheid van IT systemen zodat zij eenvoudig aan elkaar kunnen worden gekoppeld. IT systemen zouden moeten communiceren op basis van services.  +
Communicatiestijlen hebben specifieke karakteristieken die conflicteren met die van andere communicatiestijlen. Een integratie tussen applicaties verloopt echter vaak via een aantal tussenliggende componenten (zoals bijvoorbeeld connectoren, adapters en flows in de servicebus), waartussen gekozen kan worden voor verschillende communicatiestijlen. Als deze communicatiestijlen niet goed op elkaar aansluiten dan heeft de end-to-end integratie niet meer de gewenste karakteristieken. Zo is een request/response stijl bedoeld om snel een antwoord te krijgen. Als deze stijl wordt gecombineerd met een asynchrone stijl (deferred synchronous) dan zal de ontvanger veel langer moeten wachten dan gewenst, zullen er sneller time-outs optreden en worden resources langer vastgehouden dan wenselijk. Andersom zal de betrouwbaarheid die typisch in een asynchrone communicatie gewenst is teniet worden gedaan als er in een stap een onbetrouwbaar transport wordt gebruikt.  +
Verstoringen in IT-systemen zouden zo min mogelijk impact moeten hebben op gebruikers. Door verstoringen vroegtijdig te signaleren kan mogelijk worden ingegrepen voordat de gebruiker er iets van merkt. Bij voorkeur worden verstoringen voorkomen. Hiervoor zouden in ieder geval moeten worden bewaakt wanneer capaciteitsgrenzen worden overschreden, zodat tijdig extra capaciteit kan worden bijgeschakeld.  +
De kwaliteit van gegevens is in het algemeen erg belangrijk. Door bij invoer alle gegevens grondig te controleren is de kans het kleinst dat hier vervuiling in op treedt. Het is de bron zelf (bijv. de klant) die het beste en meest actuele beeld heeft van de gegevens. Als degene die de gegevens heeft ze ook levert dan worden onnodige tussenliggende lagen voorkomen. Hierdoor wordt de efficiëntie en betrouwbaarheid van de gegevens verhoogt omdat iedere schakel in de keten vertraging oplevert en een mogelijke bron van fouten is.  +
D
Het is belangrijk dat er geen gegevens verloren gaan in geval van verstoringen. Door in ieder geval dagelijks een back-up te bewaren kan er maximaal 24 uur gegevensverlies optreden. Het is niet noodzakelijk dagelijks een volledige back-up te maken.  +
Beveiliging is een aspect dat alles raakt, maar liefst maar éénmalig wordt gedefinieerd voor onderhoudbaarheids en consistentie redenen. Beveiliging zou niet alleen afhankelijk moeten zijn van de discipline van applicatie-ontwikkelaars om op de juiste plaatsen in de programmacode beveiligingscode op te nemen.  +
De organisatie bestaat om diensten te kunnen leveren aan klanten. Het tevreden stellen van de klant zou dan ook topprioriteit moeten zijn. Diensten moeten aansluiten bij de klantbehoefte en klanten zouden geen hinder moeten ondervinden van de interne organisatie en andere organisaties waarmee wordt samengewerkt.  +
Voor een modern proces is een papieren document een obstructie; het is niet efficiënt en het hindert tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Daarom worden klanten verleid gebruik te maken van het digitale kanaal, processen zo veel als mogelijk geautomatiseerd en worden papieren documenten voorkomen. Gebruikers verwachten tegenwoordig ook dat dienstverlening digitaal wordt aangeboden. Er moet niet uit het oog worden verloren dat niet iedereen beschikt over voldoende digitale vaardigheden en dat persoonlijk contact op bepaalde momenten of voor bepaalde zaken belangrijk kan zijn. Er wordt gestreefd naar substitutie (vervanging papier door digitale versies), waardoor ook geen fysieke archiefruimte meer nodig is. Het opslaan van gegevens in elektronische vorm maakt het veel eenvoudiger om deze te delen. Elektronische gegevens kunnen ook geautomatiseerd worden verwerkt door IT-systemen. Het elektronisch uitwisselen van gegevens is veel efficiënter en minder foutgevoelig dan het handmatig uitwisselen van gegevens.  +
Dit zorgt ervoor dat documenten eenvoudig kunnen worden teruggevonden en gedeeld door tussen medewerkers. Elektronische opslag van documenten voorkomt transport en verwerking van fysieke documenten. Er kunnen generieke maatregelen voor beveiliging en archivering (conform archiefwet) worden afgedwongen door document management services.  +
Door de servicebus toestandsloos te houden hoeft hij geen gegevens en resources vast te houden over meerdere verzoeken. Applicatielogica maakt deel uit van een applicatie en de verantwoordelijkheid van het beheer dient ervan moet duidelijk zijn belegd. Daarnaast leidt applicatielogica in de servicebus tot ongewenste complexiteit, die eventuele aanpassingen en vervangingen in de toekomst lastiger maken.  +
De oppervlakte van de aarde is eindig; grondstoffen kunnen opraken en de opnamecapaciteit van de atmosfeer en onze natuurlijke omgeving kent haar grenzen. We realiseren ons allemaal dat we de natuur moeten sparen en de opwarming van de aarde zoveel mogelijk moeten voorkomen. ICT is verantwoordelijk voor een significant en stijgend deel van het elektriciteitsverbruik.  +
E
ETL tools bieden de meest efficiëntie oplossing voor het in bulk uitwisselen van gegevens, waardoor de overdrachtstijd wordt geminimaliseerd. ETL tools zijn bewezen oplossingen voor bulk gegevensuitwisseling.  +
Het is belangrijk dat de organisatie regie heeft op de toegang tot systemen. Door een eigenaar toe te kennen aan elk account dat de organisatie uitgeeft is er altijd een aanspreekpunt dat kan aangeven of toegang nog wenselijk is. Eigenaarschap van accounts is een verantwoordelijkheid van de gebruikersorganisatie en niet van de IT-afdeling.  +