Service level management

Dit is de goedgekeurde versie van deze pagina. Er is geen nieuwere versie.
 
Applicatieservice.png
Een applicatieservice is een service die geautomatiseerd gedrag blootstelt aan de omgeving.

Eigenschappen

BeschrijvingHet integraal bewaken van de service levels, zowel tactisch als operationeel.
Externe informatiehttp://nl.wikipedia.org/wiki/Service_level_agreement

Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten
Service level managementSpecialiseert

Afgeleide relaties

VertrekpuntRelatieEindpunt
Systems managementtool (Applicatiecomponent)RealiseertService level management

Een Service level agreement (SLA) (Serviceniveau-overeenkomst) - Dienstenniveau-overeenkomst (DNO) of Product level agreement (PLA)[1], is een type overeenkomst waarin afspraken staan tussen aanbieder en afnemer van een dienst of product.

Er wordt afgesproken wat de prestatie-indicatoren en kwaliteitseisen zijn van de te leveren dienst of product, om deze later te kunnen toetsen. In een SLA worden de rechten en plichten van beide partijen omschreven. Een SLA kan als afspraak bestaan tussen zowel externe (leverancier) als interne (klant) partijen binnen een organisatie. Aanvullend op de SLA kan een Dossier Afspraken en Procedures (DAP) opgesteld worden, waarin afspraken staan over de manier van samenwerking tussen aanbieder en afnemer [2].

Deze overeenkomsten werden voor het eerst opgesteld in de jaren zestig in het kader van outsourcing binnen de IT-sector[bron?]. Daarnaast worden SLA's ook in andere dienstensectoren toegepast, zoals de telecommunicatie, de gezondheidszorg, de facilitaire dienstverlening en de beveiligingssector.

(bron: WikiPedia)
Property "Citaat" (as page type) with input value "Een Service level agreement (SLA) (Serviceniveau-overeenkomst) - Dienstenniveau-overeenkomst (DNO) of Product level agreement (PLA)[1], is een type overeenkomst waarin afspraken staan tussen aanbieder en afnemer van een dienst of product.

Er wordt afgesproken wat de prestatie-indicatoren en kwaliteitseisen zijn van de te leveren dienst of product, om deze later te kunnen toetsen. In een SLA worden de rechten en plichten van beide partijen omschreven. Een SLA kan als afspraak bestaan tussen zowel externe (leverancier) als interne (klant) partijen binnen een organisatie. Aanvullend op de SLA kan een Dossier Afspraken en Procedures (DAP) opgesteld worden, waarin afspraken staan over de manier van samenwerking tussen aanbieder en afnemer [2].

Deze overeenkomsten werden voor het eerst opgesteld in de jaren zestig in het kader van outsourcing binnen de IT-sector[bron?]. Daarnaast worden SLA's ook in andere dienstensectoren toegepast, zoals de telecommunicatie, de gezondheidszorg, de facilitaire dienstverlening en de beveiligingssector.

(bron
WikiPedia)" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.

XL&Blogs

XL&Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuws en
ontwikkelingen binnen XL&Knowledge?

XL&Links