--

Denken vanuit klantbehoefte

Principe.png
Een principe is een normatieve eigenschap van alle systemen in een gegeven situatie of van de wijze waarop die systemen worden gerealiseerd.

Eigenschappen

CategoriePrincipe
StatementWe denken vanuit de klantbehoefte
MotivatieTekstDe organisatie bestaat om diensten te kunnen leveren aan klanten. Het tevreden stellen van de klant zou dan ook topprioriteit moeten zijn. Diensten moeten aansluiten bij de klantbehoefte en klanten zouden geen hinder moeten ondervinden van de interne organisatie en andere organisaties waarmee wordt samengewerkt.
ImplicatieTekstEr is een goed beeld van de behoeften van haar klanten, ondermeer door proactief te onderzoeken wat er leeft in de maatschappij (bijvoorbeeld via sociale media). Medewerkers hebben alle voor hen relevante en toegankelijke informatie over klanten beschikbaar. Diensten worden ontwikkeld vanuit het perspectief van, en in samenwerking met klanten. Diensten zijn eenvoudig vindbaar en laagdrempelig toegankelijk.

Klanten wordt op relevante momenten gevraagd om hun voorkeuren en specifieke wensen en daarmee wordt rekening gehouden bij de diensten die worden geleverd. Klanten wordt niet gevraagd naar gegevens die de organisatie zelf al beschikbaar heeft.

Wanneer de organisatie een dienst realiseert in samenwerking met andere organisaties dan ervaren klanten een geïntegreerde dienst. Bij de inrichting van processen en systemen wordt in eerste instantie vanuit de meerwaarde en behoefte voor de klant geredeneerd, voordat wordt gedacht in termen van oplossingen.
ArchitectuurdomeinBusiness
KwaliteitseigenschapUsability


Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten


Afgeleide relaties

VertrekpuntRelatieEindpunt


XL&Blogs

XL&Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuws en
ontwikkelingen binnen XL&Knowledge?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

XL&Links